Z serca Polski nr 7/17

Turysto, śpij spokojnie

2017.06.13 15:30 , aktualizacja: 2017.06.14 11:12
Autor: Opracowała Iwona Dybowska, Wprowadzenie: Iwona Dybowska
Turysta leży na molo nad wodą, twarz ma przykrytą słomkowym kapeluszem Dzięki dodatkowej ochronie,...

Lato 2017 zapowiada się wyjątkowo dobrze, zarówno dla organizatorów turystyki, jak i klientów. Zdecydowanie więcej osób wybiera się na wczasy.

 

Bezpiecznie

W rozpoczynającym się sezonie po raz pierwszy będziemy objęci dodatkową ochroną – nieograniczoną żadnym limitem – na wypadek niewypłacalności polskich organizatorów turystyki. Dotychczasowe gwarancje ubezpieczeniowe bądź bankowe wiązały się z konkretną sumą wyliczaną na podstawie obrotów organizatora wycieczek. Teraz uzupełnia je Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG). W praktyce oznacza to, że w razie niewypłacalności biura podróży, pieniądze z funduszu pokryją wszystkie zobowiązania wobec klientów. – Choć Polska Izba Turystyki inaczej wyobrażała sobie kształt TFG, który niesie za sobą sporo uciążliwych obowiązków dla przedsiębiorców, to z punktu widzenia klienta wprowadzenie takiego zabezpieczenia jest krokiem w dobrą stronę. Powinno ono wyeliminować wszelkie ryzyko finansowe oraz sprawić, że w razie ewentualnej niewypłacalności, klient otrzyma stuprocentowy zwrot poniesionych kosztów – ocenia prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski.

Ustawa[1] zobowiązuje organizatorów turystyki do odprowadzania składek do TFG od każdej podpisywanej z klientem umowy. W zależności od rodzaju usługi wynoszą one maksymalnie 15 zł. Najwyższa opłata dotyczy każdego klienta w ramach wyjazdów europejskich i pozaeuropejskich z wykorzystaniem transportu lotniczego. Ci, którzy korzystają z innego środka transportu niż lotniczy i wybierają się na wyjazd pozaeuropejski zapłacą 13 zł. Z kolei osoby wybierające się do państw europejskich, ale niekorzystające z samolotu, zapłacą 10 zł. Składka zerowa obowiązuje przy wyjazdach na terenie Polski oraz do krajów mających lądową granicę z Polską (w przypadku Rosji dotyczy to jedynie obwodu kaliningradzkiego).

 

Solidnie

Sprzedaż oferty letniej 2017 jest o ponad 30 proc. wyższa niż w tym samym okresie rok temu[2]. Dobry wynik idzie w parze ze stabilną kondycją finansową organizatorów wyjazdów. Jak wynika z danych zebranych przez firmę TravelData, w 2016 r. przychody z imprez turystycznych wzrosły o blisko 5,5 proc. Olbrzymia liczba klientów – niemal 2 mln osób – zapewniła większy zysk. Dużo biur podlegających ocenie ratingowej TravelData odnotowało pozytywne wyniki w 2016 r., a znaczna część poprawiła swoją ocenę i prognozy na przyszłość. – Podkreślamy, że niezwykle istotne jest, aby przed zakupem imprezy turystycznej wiedzieć, czy jesteśmy objęci ochroną. Przysługuje ona klientom legalnie działających organizatorów turystyki, dopełniających wszystkich ustawowych obowiązków. Należy więc sprawdzić na stronach urzędu marszałkowskiego bądź Ministerstwa Sportu i Turystyki, czy nasz organizator wpisany jest do Rejestru Organizatorów i Pośredników Turystycznych. Ważne jest, aby na umowie wyróżniona była składka na TFG – podkreśla zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki UMWM Izabela Stelmańska.

 

Pewnie

W kasie TFG jest dziś około 11 mln zł na potencjalne wypłaty odszkodowań dla klientów w ramach II filaru zabezpieczeń na wypadek niewypłacalności biura podróży. Organizatorzy turystyki wpłacają do funduszu co miesiąc około 2–3 mln zł. Miesięcznie do TFG deklarację składa ponad 3 tys. przedsiębiorców, a niezerową składkę płaci około 30 proc. organizatorów turystyki. Przewiduje się, że latem odsetek ten wzrośnie do ponad 50 proc. (wiąże się to ze wzrostem liczby wyjazdów zagranicznych).

Poprawiła się także sytuacja wczasowiczów odpoczywających w kraju. Z danych CBOS wynika, że w br. na wakacje w Polsce zdecyduje się około 84 proc. osób planujących wypoczynek z co najmniej jednym noclegiem, czyli prawie 50 proc. ogółu dorosłych Polaków. Tę grupę również obejmie zabezpieczenie, ale pod warunkiem, że impreza wykupiona będzie u organizatora turystyki. W tym przypadku klienci nie ponoszą kosztów dodatkowej ochrony (organizatorzy wyjazdów krajowych objęci są zerową składką na TFG). – W poprzednich sezonach wakacyjnych Polska Izba Turystyki otrzymywała sporo zapytań dotyczących bezpieczeństwa finansowego wyjazdów krajowych do apartamentów i obiektów noclegowych rezerwowanych za pomocą, np. nieznanych na rynku portali internetowych. Myślę, że odpowiedzią na te zapytania jest właśnie wykupienie wypoczynku u zarejestrowanego organizatora turystyki. Warto pamiętać, że takie wyjazdy objęte są ochroną w ramach I i II filaru zabezpieczeń – mówi Paweł Niewiadomski.

Środki zgromadzone w TFG to pewne zabezpieczenie. Umożliwiają one pokrycie kosztów sprowadzenia klientów z wakacji i zwrócenia zaliczek turystom, którzy nie zdążyli wyjechać, bo organizator turystyki okazał się niewypłacalny. Zabezpieczenie na rzecz klientów jest stuprocentowe i realizowane szybciej niż dotychczas – nie trzeba już czekać na zgłoszenie roszczeń od wszystkich klientów.

 

Linki do stron internetowych, umieszczane jako forma reklamy, to jedynie ogólny sposób informowania o dalszych usługach. Wówczas nie ma mowy o „powiązanych usługach turystycznych”. Polecenie usług przez przedsiębiorców musi bezpośrednio prowadzić do zawarcia umowy.

 

Nowocześnie

Wkrótce wyjeżdżający na wakacje zyskają szereg dodatkowych praw, zabezpieczających ich interesy. Do Sejmu trafią m.in. propozycje dostosowujące poziom ochrony do zmieniających się realiów rynkowych[3]. Nowe prawo uporządkuje budzące wątpliwości kwestie związane z odpowiedzialnością wobec klienta. Uwzględni też pojęcie usług powiązanych, czyli „połączenia co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych nabytych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, objęte odrębnymi umowami”. W czym rzecz? W dzisiejszych czasach coraz częściej sami szukamy w internecie pakietów wakacyjnych, dostosowanych do naszych potrzeb. Rezerwujemy np. transport i pobyt w hotelu u tego samego dostawcy, albo wynajmujemy samochód za pośrednictwem strony internetowej, na której zarezerwowaliśmy lot (powiązanie usługi). Do tej pory – gdy skorzystaliśmy z tego rodzaju pośrednictwa – trudno było ustalić, kto odpowiada za realizację naszych oczekiwań. Po wprowadzeniu nowych regulacji, jeśli przedsiębiorca świadczący dodatkowe usługi (korzystając z pośrednictwa) popełni błędy w rezerwacji, poniesie konsekwencje.

Projekt ustawy doprecyzowuje również odpowiedzialność pośrednika w razie niewypłacalności usługodawcy, wprowadza obowiązek informacyjny wobec klienta dotyczący rodzaju ochrony finansowej, określa 8 proc. progu wzrostu ceny, po przekroczeniu którego klient może zrezygnować z imprezy. Organizator ma także służyć pomocą klientowi w razie trudności podczas wyjazdu.

Po zakończeniu konsultacji międzyresortowych, projekt trafi do zaopiniowania do Komitetu Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji, następnie do Komitetu do Spraw Europejskich, Stałego Komitetu Rady Ministrów, Komisji Prawniczej, Rady Ministrów. Kolejny etap to prace w Sejmie. Ustawa powinna wejść w życie nie później niż 1 lutego 2018 r.

 

[1] Ustawa z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

[2] Dane z maja br.

[3] Projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, który ma zapewnić stosowanie w polskim prawie Dyrektywy 2015/2302/EU.

Liczba wyświetleń: 119

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.