Z serca Polski nr 7/17
Będzie nowy tabor
Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych – bezpiecznych, komfortowych i bardzo szybkich.
Spółka inwestuje w zakup nowoczesnego sprzętu od 2005 r. Dysponuje teraz 316 pojazdami, spośród których do zupełnie nowych należy 119 (elektryczne zespoły trakcyjne – ezt, wagony piętrowe do składów push-pull i spalinowe autobusy szynowe). Pozostały tabor, mimo licznych modernizacji, czas zaliczyć do wysłużonego. Te najbardziej wyeksploatowane spółka zamierza wycofać do 2022 r. Ich miejsce zajmie sprzęt, którego dotyczy przetarg. Aż 71 nowych ezt pojawi się na mazowieckich torach. Wartość inwestycji to ponad 2,2 mld zł (netto). Zamówienie – w części dotyczącej inwestycji, tj. zakupu pojazdów, szkolenia z dostawą symulatora oraz dostawy pakietów naprawczo-pozderzeniowych – uzyskało dofinansowanie ze środków unijnych (około 50 proc. wydatków kwalifikowanych projektu). Koszty bieżącego serwisu będą pokrywane z pieniędzy spółki.
– To olbrzymie przedsięwzięcie, a rodzaj przetargu ma niebagatelne znaczenie dla sposobu eksploatowania taboru. Pozyskanie nowych pojazdów przełoży się na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów po Mazowszu. Będziemy mogli również wydłużyć zestawy, a jednocześnie zapewnić większą rezerwę taborową, co ułatwi bezproblemową realizację rozkładu jazdy pociągów. Wykonawcę, z którym podpiszemy umowę na dostawę ezt, wyłonimy w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamierzamy podjąć 8-letnią współpracę z jedną firmą w ramach umowy ramowej. To gwarancja dostawy taboru jednego typu, a na tym najbardziej nam zależy
– mówi członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM Czesław Sulima.
Dla kogo?
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne na tory trafiać będą sukcesywnie w latach 2018–2022. Wykonawca ma także serwisować tabor. Pięcioczłonowe ezt (w sumie 61 sztuk) będą obsługiwały połączenia relacji: Warszawa–Działdowo (6 sztuk), Sochaczew–Warszawa–Celestynów (12), Skierniewice–Warszawa–Mińsk Mazowiecki (12), Góra Kalwaria–Czachówek–Warszawa–Modlin (15) i Warszawa–Tłuszcz (16). Pozostałych 10 (dwuczłonowych) trafi do obsługi połączeń Radom–Drzewica, Radom–Skarżysko-Kamienna, Radom–Dęblin oraz Radom–Warka.
Technicznie
Pojazdy mają być wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania ruchem kolejowym). Wymagane parametry wpłyną na komfort podróżowania – jednoprzestrzenne, klimatyzowane wnętrza wagonów, nowoczesne drzwi wejściowe w systemie odskokowo-przesuwnym, urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi napędzane z zastosowaniem silników asynchronicznych będą osiągały prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Dodatkowo wyposażenie obejmuje monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym, a także interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej oraz defibrylatory AED.
Liczba wyświetleń: 154
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.