Z serca Polski nr 8/17

Żarówka świeci coraz jaśniej

2017.07.10 14:25 , aktualizacja: 2017.07.11 09:56

Autor: Andrzej Idziak Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Wprowadzenie: Agnieszka Bogucka

Drogą do sukcesu w dziedzinie ekonomii społecznej jest nastawienie na dobro konkretnego człowieka i dostrzeżenie jego potencjału.

Noblista, prof. Muhammad Yunus, powiedział: „(…) przedsiębiorstwo społeczne to nie tylko sprawiający dobre wrażenie pomysł. To rzeczywiste działanie, już zaczynające przynosić zmiany na lepsze w życiu ludzi, a także wzbudzające prawdziwe zainteresowanie niektórych najwyżej rozwiniętych światowych korporacji.”

Te słowa bezpośrednio przekładają się na działania Samorządu Województwa Mazowieckiego, który pełni ważną rolę kreatora polityki regionalnej, stymulującej rozwój ekonomii społecznej. Wzmocnienie znaczenia tego sektora to wyzwanie i jednocześnie szansa dla województwa o tak dużym kapitale ludzkim, społecznym i ekonomicznym. Służą temu m.in. Mazowieckie Targi Podmiotów Ekonomii Społecznej oraz przyznawane od 2 lat wyróżnienia Mazowieckiej Marki Ekonomii Społecznej, które są barometrem zmian zachodzących w tym obszarze. 

Krok w przyszłość

Aby przedsiębiorstwa społeczne mogły skutecznie radzić sobie na rynku, muszą spełniać wymogi konkurencyjności – umiejętnie poruszać się nie tylko w realiach gospodarczo-prawnych, ale też korzystać z dostępnych w przestrzeni publicznej instrumentów marketingowych i promocyjno-reklamowych. Tylko przy takim podejściu jest szansa, że będą one w stanie skutecznie konkurować z biznesem i odnosić sukcesy na rynku. Współczesna ekonomia społeczna etap „przaśności” ma już za sobą. Przedsiębiorstwa społeczne coraz lepiej radzą sobie w otaczającej je rzeczywistości, a kierujący nimi myślą biznesowo i zdroworozsądkowo w odniesieniu do zadań, z jakimi się mierzą. I chociaż wciąż napotykają w swojej działalności wiele przeszkód, nie boją się podejmować ryzyka i planować rozwoju. Problemy, które spotykają na swojej drodze, w postaci barier finansowych i środowiskowych, biorą się głównie z niedostatku funduszy własnych oraz braku możliwości znalezienia odpowiedniego kompromisu pomiędzy realizacją zadań gospodarczych a wypełnieniem misji społecznej. W realizacji celów biznesowych nie pomaga również nasycenie czy wręcz przesycenie systemu kierowania przedsiębiorstwami społecznymi regułami i instrumentami administracyjnego zarządzania. W tej sytuacji niesłychanie ważne jest dawanie szansy i wspieranie tych podmiotów ekonomii społecznej, które dobrze radzą sobie w lokalnej społeczności, są widoczne i rozpoznawalne.

Kolejny rok na plusie

Tegoroczne Mazowieckie Targi Podmiotów Ekonomii Społecznej pokazały, że ta forma działalności nie tylko żyje i ma się całkiem dobrze, ale też systematycznie się rozwija. Chciałoby się powiedzieć: tak trzymać, wszak rozwój tej sfery leży w interesie nas wszystkich. To nie tylko nowe miejsca pracy, a co za tym idzie – szansa na normalne życie dla wielu osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym, ale i rozwój tych kategorii produktów i usług, z którymi zwykły biznes ma problem lub najzwyczajniej sobie nie radzi. Zawiązuje się sieć relacji i poczucie zaufania, wzmacnia przekonanie o możliwości sensownego, wspólnego działania, a wszędzie tam, gdzie w centrum zainteresowania stoi człowiek – rodzi się solidarność społeczna.

Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w oparciu o zasady ekonomii społecznej jest wyzwaniem dla każdej społeczności. Ale to właśnie dzięki tym regułom rozwijają się lokalne inicjatywy, tworzą się więzi, które są podstawą budowy społeczeństwa obywatelskiego.

Coraz więcej laureatów

Również rosnąca liczba zgłoszeń do Mazowieckiej Marki Ekonomii Społecznej jest dowodem tego, że znak spełnia swoją rolę, a chęć jego zdobycia i idące w ślad za tym korzyści są nie do przecenienia. Wyróżnienia są formą nobilitacji podmiotów ekonomii społecznej działających w województwie mazowieckim – skutecznie budują ich jakościowy wizerunek, czego dowodem jest popularyzacja ich działalności na terenie Mazowsza oraz coraz większa rozpoznawalność wśród mieszkańców. Mazowiecka „żarówka” podkreśla wyjątkowy charakter nagrodzonych przedsiębiorstw społecznych, sytuując je w gronie producentów i dostawców wysokiej jakości produktów i usług publicznych. Stara się przy tym upowszechniać wartości ekonomii społecznej nie tylko wśród potencjalnych twórców przedsiębiorstw społecznych, ale i w ich otoczeniu – społecznym, biznesowym i instytucjonalnym.

 

Podmioty ekonomii społecznej wyróżnione Mazowiecką Marką Ekonomii Społecznej w 2017 r.:

  1. Centrum Integracji Społecznej w Markach,
  2. Centrum Integracji Społecznej Caritas Diecezji Siedleckiej  w Siedlcach,
  3. Galeria Apteka Sztuki Zakład Aktywności Zawodowej w Warszawie,
  4. Klubokawiarnia „Życie jest fajne” w Warszawie,
  5. Kuchnia Czerwony Rower w Warszawie,
  6. Spółdzielnia Socjalna „Zioła Siedleckie” w Siedlcach,
  7. Spółdzielnia Socjalna „Amelia” w Ostrowi Mazowieckiej,
  8. Spółdzielnia Socjalna „Haven” we Władysławowie,
  9. Spółdzielnia Socjalna „Relaksownia” w Siedlcach,
  10. Spółdzielnia Socjalna „Węgrowianka” w Węgrowie,
  11. Spółdzielnia Socjalna Pracownia Rozwoju „Kalejdoskop” w Otwocku,
  12. Stowarzyszenie Wsparcia Społecznego „Jan-Pol” w Starych Pieścirogach,
  13. Stowarzyszenie „Karuzela” w Radomiu,
  14. Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Aktywności Seniorów AS w Mławie,
  15. Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Osób Niepełnosprawnych „Tęcza” w Warce,
  16. Warsztat Terapii Zajęciowej w Grodzisku Mazowieckim przy Stowarzyszeniu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych Malwa Plus,
  17. Warsztat Terapii Zajęciowej przy DPS „Na Przedwiośniu” w Warszawie,
  18. Warsztat Terapii Zajęciowej w Jaworku,
  19. Warsztaty Terapii Zajęciowej w Gostyninie przy Rzymskokatolickiej Parafii pw. św.  Marcina,
  20. Warsztaty Terapii Zajęciowej w Żurominie Caritas Diecezji Płockiej,
  21. Zakład Aktywności Zawodowej w Siedlcach.

 

Honorowe wyróżnienia partnerów wspierających podmioty ekonomii społecznej na Mazowszu otrzymali:

  1. Monika i Sławomir Orlińscy z firmy Dakoma Sp. z o.o.,
  2. Grodziska Spółdzielnia „Malwa”,
  3. Grzegorz Benedykciński, burmistrz gminy Grodzisk Mazowiecki,
  4. Mostostal Siedlce Sp. z o.o. Sp.k.,
  5. Powiatowy Urząd Pracy w Mławie.  

 

 

 

 

 

 

  • Rozkład terytorialny najważniejszych podmiotów ekonomii społecznej zarejestrowanych na terenie województwa mazowieckiego (stan na 31 maja br.) Fot. MCPS
  • legenda do mapy Fot. MCPS
  • Logo Mazowieckiej Marki Ekonomii Społecznej Fot. MCPS

Liczba wyświetleń: 124

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.