Z serca Polski nr 9/17

Kolejowe inwestycje

2017.09.12 14:25 , aktualizacja: 2017.09.13 13:44
Autor: Justyna Michniewicz, Wprowadzenie: Agnieszka Czerwińska
Tory kolejowe. Tory kolejowe (fot. bidaya)

Szybciej, komfortowo i więcej połączeń – zapowiadają Polskie Linie Kolejowe na modernizowanej warszawskiej linii obwodowej oraz E75 Rail Baltica.

Remont na kolei

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują na Mazowszu m.in. linię E75 Rail Baltica (Warszawa–Białystok–granica z Litwą) oraz warszawską linię obwodową. Oba projekty znalazły się w Krajowym Programie Kolejowym i finansowane są z Funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Z założeniami inwestycji zapoznała się Komisja Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu.

Z Warszawy do Białegostoku

Za kilka lat tym odcinkiem podróż pociągiem zajmie mniej niż 2 godz. (obecnie czas ten wynosi 2 godz. i 26 min.). Modernizacja linii E75 umożliwi pociągom zwiększenie prędkości ze 120 do 160 km/h. Dzięki temu wzrośnie przepustowość linii, co pozwoli uruchomić większą liczbę połączeń. Poprawi się też komfort obsługi podróżnych. To przełoży się na zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego do nadbałtyckich krajów Unii Europejskiej. Linia ta jest częścią transeuropejskiego korytarza Rail Baltica, łączącego Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Koszt inwestycji odcinka od Warszawy do Czyżewa oszacowano na ponad 2,5 mld zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie przeszło 2 mld zł.

Komfortowo do Tłuszcza

Pierwszy etap robót na odcinku Warszawa Rembertów–Zielonka–Tłuszcz (Sadowne) jest już na etapie odbiorów. Konsekwencją zmian są przebudowane linie Warszawa Rembertów–Zielonka, Warszawa Wileńska–Zielonka i Zielonka–Wołomin–Tłuszcz–Sadowne. Odcinek  Zielonka–Wołomin Słoneczna zyskał nową parę torów. W sumie kompleksowo przebudowano układ torowy na długości 66 km. Prace objęły też modernizację bądź budowę nowych obiektów inżynieryjnych (7 wiaduktów kolejowych, wiadukt drogowy, 5 tuneli drogowo-pieszych, 8 przejść pod torami, 7 mostów kolejowych, przepusty dla płazów i przejścia dla zwierząt średnich). Wybudowano też perony na 4 stacjach i 15 przystankach osobowych oraz przystanek osobowy Warszawa Mokry Ług. Powstały nastawnie w Zielonce, Wołominie, Tłuszczu i Łochowie, a w Tłuszczu – budynek Lokalnego Centrum Sterowania, które odpowiada za sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Na odcinkach o łącznej długości około 53 km po obu stronach torów wybudowano ekrany akustyczne. Poprawił się też stan techniczny linii objazdowej Legionowo–Krusze (Tłuszcz). Obecni na posiedzeniu komisji włodarze gmin i miast, na terenie których realizowana była inwestycja, mogli zgłaszać swoje uwagi.

Utrudnienia do Czyżewa

Drugi etap modernizacji Rail Baltica na Mazowszu obejmie odcinek od Sadownego do Czyżewa (granica województwa). Na przebudowę czekają linie Siedlce–Siemianówka i Ostrołęka–Łapy. PLK podpisały już umowę na ich modernizację. Podróżujący na tych odcinkach będą musieli uzbroić się w cierpliwość do 2019 r. Kompleksowa przebudowa obejmie układ torowy na długości 35 km. PLK zmodernizuje i wybuduje 15 nowych obiektów inżynieryjnych:

  • wiadukt i podziemne przejście dla pieszych w Małkini,

  • 3 mosty kolejowe, w tym nowy most nad rzeką Bug i drugi tor na szlaku Prostyń Bug–Małkinia,

  • 11 przejazdów kolejowo-drogowych.

Efektem projektu będzie 12 nowych peronów na 2 stacjach i 4 przystankach osobowych. Wszystkie wyposażone w nowe wiaty oraz system informacji dla podróżnych i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Stacje Małkinia i Sadowne przejdą modernizację. W Małkini powstanie nowy budynek Lokalnego Centrum Sterowania.

Na linii od Warszawy do Czyżewa przebudowie ulegnie sieć trakcyjna wraz z zasilaniem oraz zbudowane zostaną urządzenia Sterowania Ruchem Kolejowym, Samoczynnej Blokady Liniowej, a także sieci i urządzeń teletechnicznych. Zlikwidowane będą przejścia i części przejazdów w poziomie torów oraz zmodernizowane pozostałe przejazdy kolejowo-drogowe. PLK wybuduje ponadto drogi równoległe i technologiczne oraz urządzenia ochrony środowiska.

Roboty budowlane obejmujące odcinek Rail Baltica: Czyżew–Białystok planowane są na lata 2018–2020.

Warszawska linia obwodowa

Obejmuje odcinek od stacji Warszawa Gdańska do Warszawa Zachodnia. Prace rozpoczęły się 2 lata temu. W ich efekcie zmodernizowano stację Warszawa Gdańska (przebudowano układ torowy dla linii 509, przejście pod torami, wiadukt kolejowy nad ul. Jeziorańskiego oraz wybudowano nowy peron nr 4). Stacja dostosowana jest do wymagań osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się.

Teraz prowadzona jest przebudowa czterech wiaduktów kolejowych nad ulicami: Kasprzaka, Wolską, Zawiszy i Obozową. Gruntowną zmianę przejdą też przystanki Warszawa Zachodnia peron nr 8, Warszawa Kasprzaka i Warszawa Koło. Dodatkowo powstaną dwa nowe przystanki osobowe: Warszawa Obozowa i Warszawa Powązki i trzy kładki dla pieszych przy ulicach Prądzyńskiego, Duchnickiej (przy nowym przystanku Warszawa Powązki) i nad Górczewską. W obrębie przystanku kolejowego Warszawa Koło zaprojektowano schody ruchome i dwie kładki dla pieszych. Stworzy to zintegrowany węzeł przesiadkowy w rejonie nowej stacji metra Młynów. Modernizację przechodzą też: nawierzchnia kolejowa, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zakończenie inwestycji zaplanowano na kwiecień 2019 r. Pochłonie ona blisko 160 mln zł, z czego prawie 136 mln zł to dotacja z funduszy europejskich.

Liczba wyświetleń: 208

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.