Z serca Polski nr 9/17

Jeden bilet, wiele możliwości

2017.09.12 14:50 , aktualizacja: 2017.09.13 13:41
Autor: Aneta Podgajna, „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o., Wprowadzenie: Agnieszka Czerwińska
fot. nd3000 (Fotolia) fot. nd3000 (Fotolia)

Z jednym biletem pociągami i autobusami przewoźników kolejowych można pokonać pół Polski. To efekt inicjatywy Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych, zrzeszających 11 spółek.

 

Wspólny Bilet Samorządowy to początek zacieśniania współpracy między przewoźnikami, ale przede wszystkim – kompleksowa usługa stworzona z myślą o pasażerach. Kosztuje 38 zł i jest ważny przez całą dobę. Dziś można na jego podstawie podróżować na 62 liniach, obsługujących ponad 950 stacji na terenie 13 województw.

Już w sprzedaży!

Z biletu można korzystać od sierpnia. Osobę, która go kupi, uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami: Kolei Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Kolei Śląskich, Kolei Małopolskich, Arrivy, Kolei Wielkopolskich, Kolei Dolnośląskich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Umiejętność zgodnej współpracy i prowadzenia otwartego dialogu jest niezwykle ważna i przynosi realne korzyści. Nasze spółki świetnie ją opanowały, dzięki czemu wypracowaliśmy wspólny bilet. Cieszę się z tego sukcesu z kilku powodów. Po pierwsze – to komfort dla pasażerów, a po drugie – liczę, że to dobry początek dalszych konstruktywnych działań spółek kolejowych – zaznacza marszałek Adam Struzik.

Lider przeciera szlaki

Koleje samorządowe to niekwestionowany lider wśród przewoźników kolejowych. W ubiegłym roku przewiozły ponad 133 mln pasażerów, co stanowiło 46 proc. liczby wszystkich podróżujących pociągami po Polsce. Na drugim miejscu znalazły się Przewozy Regionalne (obecnie Polregio) z wynikiem 27 proc., a na trzecim – PKP Intercity (13 proc.).

– Projektowi przyświeca idea integracji przewoźników świadczących usługi w różnych województwach naszego kraju. To także krok w kierunku pasażerów wyjeżdżających poza granice regionów. Potrzeba podróży z jednym biletem nie jest jednak niczym nowym. Już od pewnego czasu sygnalizowały o tym media, ale przede wszystkim nasi najważniejsi odbiorcy, czyli podróżni – tłumaczy prezes Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych (ZSPK) Dariusz Grajda.

Jest potencjał

Jedenaście kolejowych spółek samorządowych zrzeszonych w ZSPK obsługuje dziś ponad 4800 km linii kolejowych, zatrudniając 6265 pracowników. Wspólny tabor – łącznie z członami elektrycznych zespołów trakcyjnych – liczy 1473 wagony oraz 43 lokomotywy. Jest to bardzo poważny i stale rosnący udział w polskim rynku kolejowym. – Koleje Mazowieckie świadczą usługi przewozowe w samym centrum kraju, w sąsiedztwie sześciu województw. Linie kolejowe obsługiwane przez spółkę w wielu punktach stykają się z liniami, po których poruszają się pociągi innych przewoźników regionalnych, np. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Wielkopolskich czy Arrivy. Potraktowaliśmy to jako szansę i stworzyliśmy bardzo atrakcyjną, dobrze rokującą ofertę – podkreśla prezes zarządu Kolei Mazowieckich Robert Stępień.

Dali przykład zgodnej współpracy

Projekt ma pionierski charakter, bo zapewnia korzyści, jakich dotąd na rynku nie było. Oferta skierowana jest do klienta, który chce tanio zwiedzić i poznać nasz kraj, zbytnio mu się nie spieszy, nie obawia się przesiadek. Popularność tego biletu będzie rosła wraz z rozwojem sieci połączeń kolei samorządowych. Inicjatywa obala mit o tym, że konkurencja samorządowa na kolei to utrudnienie dla pasażera, a przewoźnicy rzekomo ze sobą nie współpracują.

Liczba wyświetleń: 134

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.