Z regionu

Szkoła – parasolem nad Europą

2012.09.28 12:15 , aktualizacja: 2012.10.03 08:41

Autor: Kamila Wieczorek, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

  • fot.Eliza Albrechcińska
  • fot.Eliza Albrechcińska
  • fot.Eliza Albrechcińska
  • fot.Eliza Albrechcińska
  • fot.Eliza Albrechcińska
  • fot.Eliza Albrechcińska
  • fot.Eliza Albrechcińska
  • fot.Eliza Albrechcińska
  • fot. CEO
  • fot. CEO
  • fot. CEO
  • fot. CEO
  • fot. CEO
  • fot. CEO

Czy kształcenie może pełnić rolę "parasola ochronnego" nad Europą w kryzysie? Jakie są największe wyzwania? Co musi się zmienić? Kto musi podjąć wyzwanie? Jaką rolę odgrywa szkoła? Na te pytania odpowiadali eksperci na konferencji podsumowującej projekt "Europamobil", która odbyła się 28 września w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.

 

Spotkanie otworzyli: zastępca dyrektora Kancelarii Marszałka UMWM Rafał Zięba, dyrektor Fundacji Genshagen Martin Koopmann oraz szefowa działu programów obywatelskich w CEO Sylwia Żmijewska-Kwiręg. W konferencji wzięli również udział uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy szkół uczestniczących w projekcie, goście z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Europejskiego Centrum Solidarności. 

 

Cees Nooteboom, jeden z wielkich europejskich autorów z Holandii powiedział: „Członkiem narodu jesteśmy przez urodzenie, aby stać się europejczykiem trzeba włożyć wiele wysiłku.” Oznacza to z jednej strony fizyczny wysiłek/ pracę (podróże), ale przede wszystkim wysiłek intelektualny (nauka języków obcych, otwarcie na inne kraje i kultury, krytyczne spojrzenie na własne narodowe prawdy, poszerzanie własnego horyzontu, rozwój umiejętności oceny, bycie aktywnym i świadomym obywatelem. Chodzi zatem o szeroko pojęte kształcenie.

 

To jest właśnie kwintesencja Europamobil, i tę kwestię podejmowali paneliści podczas konferencji podsumowującej projekt.  Dyskutowano o roli kształcenia jako prawdziwego "parasola ochronnego" nad Europą. Jakie są największe wyzwania? Jak przedstawiają się dzisiejsze realia szkoły w Polsce? Co musi się zmienić, aby udało się bardziej zaktywizować uczniów i wzmóc ich społeczne zainteresowanie? Jak otworzyć ich na inne języki, kraje, kultury, tak aby mogli doświadczyć Europy najbardziej autentycznie? Jakie są pozytywne modele i doświadczenia?

 

Na te pytania starali się wspólnie odpowiedzieć Agnieszka Łada z Instytutu Spraw Publicznych, Piotr Pacewicz z Gazety Wyborczej oraz Anna Kizeweter, nauczycielka  z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Siedlcach. Podczas konferencji studenci prezentowali także metody i ćwiczenia, które wykorzystywali podczas warsztatów, podsumowali efekty projektu i opowiedzieli o swoich wrażeniach z polskich szkół.
 

Projekt „Europamobil” realizowany jest przez Fundację Genshagen już czwarty rok, po raz pierwszy w Polsce we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Edycja 2012 finansowana jest przez Fundację im. Roberta Boscha, Land Brandenburgii oraz Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego przy wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

 

Patronem honorowym projektu jest  Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik oraz Premier Landu Brandenburgii Matthias Platzeck.

Liczba wyświetleń: 294

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.