Z regionu
Koncert Negro Spirituals
2006.04.11 00:00
Autor: Administrator, Wprowadzenie: Administrator
W niedzielę 9 kwietnia br. w Kościele Św. Jana Bosko w Sokołowie Podlaskim odbył się koncert Negro Spirituals "Mesjasz powraca!". Ze wspaniałym dziełem G.F.Haendla, opracowanym w polskiej wersji językowej, wystąpił 50-osobowy Chór Diecezji Wschodniej Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego pod kierunkiem artystycznym Leszka Czernickiego.
Negro Spirituals to głównie hymny, ale również psalmy, ballady i tańce, z jakimi Czarni zetknęli się już na początku XVII stulecia. Tę atrakcyjną dla nich muzyką, jak również treściami biblijnymi, nasycali się przez przeszło 150 lat nie czując potrzeby przekształcania tego materiału. Przyszedł jednak moment, a raczej okoliczności, które rozbudziły taką potrzebę. Było to Wielkie Przebudzenie religijne białych Amerykanów i praktyki Revival Camp Meetings, które zaczęły się równo w 1800 roku, a na które biali plantatorzy zabierali często swych niewolników. Na tych „obozowiskach odrodzenia religijnego” pojawiali się też czarni duchowni (nawet w randze biskupów) z Georgii, gdzie przez 70 lat nie było niewolnictwa i gdzie nadal żyli wolni Czarni. Zebrania te, śpiewy i kazania były tak poruszające, że obudziły drzemiące dotąd siły twórcze niewolników.
Negro Spirituals to nie tylko gospels, to także radosne jubilers, responsorialne Song-sermons (pieśni-kazania) i refleksyjne Spirituals. Gospels okazały się najżywotniejszejsze: zbawienie, miłość bliźniego, nauki Chrystusa rozważane w kontekście typowo człowieczych sytuacji życiowych. W wielu pieśniach Chrystus jest lekarzem, bądź admirałem (na Pacyfiku), przewodnikiem, pocieszycielem... Można z nim porozmawiać przez telefon ("Hallo Heaven, give me Jesus on the line"). Także, samo pojęcie Ewangelii bywało symbolicznie identyfikowane. Jeden z najstarszych gospels mówi o jadącym do Nieba pociągu Ewangelii "Gospels Train". Wyobraźnia Czarnych, nasycona poezją hymnalną, tworzyła na tej kanwie własne, często zaskakujące wizje i to samo dotyczyło struktur melodycznych. Nie znamy z nazwisk twórców tej metamorfozy. Dopiero w naszych czasach pojawiają się znani i liczni autorzy tekstów i muzyki, gdyż gospels nie tylko przetrwały, lecz ich rozwój jest niezwykle dynamiczny. Twórcami są głównie duchowni - baptyści i metodyści - choć nie brak i świeckich twórców tej muzyki. W swej istocie są to pieśni kongregacji, a więc chóralne. Takich kongregacyjnych zespołów są dzisiaj setki. Ich wspólnym mianownikiem jest emocjonalna wrażliwość i forma zawołań odpowiedzi, tak bardzo czarnym bliska.
W programie koncertu w Sokołowie Podlaskim oprócz znanych utworów jak "Now body knows" wysłuchać można było autorskich kompozycji samego dyrygenta. Nieznane dotąd aranżacje, bogate i profesjonalne podkłady muzyczne i polskie wykonanie stały się atutami koncertu. Ponadto słuchacze usłyszeli także pieśni solowe i narracje w wykonaniu Dariusza Górskiego - solisty Warszawskiej Opery Kameralnej.
Organizatorami Koncertu były: Sokołowski Ośrodek Kultury i Kościół Parafialny Św. Jana Bosko w Sokołowie Podlaskim.
Negro Spirituals to głównie hymny, ale również psalmy, ballady i tańce, z jakimi Czarni zetknęli się już na początku XVII stulecia. Tę atrakcyjną dla nich muzyką, jak również treściami biblijnymi, nasycali się przez przeszło 150 lat nie czując potrzeby przekształcania tego materiału. Przyszedł jednak moment, a raczej okoliczności, które rozbudziły taką potrzebę. Było to Wielkie Przebudzenie religijne białych Amerykanów i praktyki Revival Camp Meetings, które zaczęły się równo w 1800 roku, a na które biali plantatorzy zabierali często swych niewolników. Na tych „obozowiskach odrodzenia religijnego” pojawiali się też czarni duchowni (nawet w randze biskupów) z Georgii, gdzie przez 70 lat nie było niewolnictwa i gdzie nadal żyli wolni Czarni. Zebrania te, śpiewy i kazania były tak poruszające, że obudziły drzemiące dotąd siły twórcze niewolników.
Negro Spirituals to nie tylko gospels, to także radosne jubilers, responsorialne Song-sermons (pieśni-kazania) i refleksyjne Spirituals. Gospels okazały się najżywotniejszejsze: zbawienie, miłość bliźniego, nauki Chrystusa rozważane w kontekście typowo człowieczych sytuacji życiowych. W wielu pieśniach Chrystus jest lekarzem, bądź admirałem (na Pacyfiku), przewodnikiem, pocieszycielem... Można z nim porozmawiać przez telefon ("Hallo Heaven, give me Jesus on the line"). Także, samo pojęcie Ewangelii bywało symbolicznie identyfikowane. Jeden z najstarszych gospels mówi o jadącym do Nieba pociągu Ewangelii "Gospels Train". Wyobraźnia Czarnych, nasycona poezją hymnalną, tworzyła na tej kanwie własne, często zaskakujące wizje i to samo dotyczyło struktur melodycznych. Nie znamy z nazwisk twórców tej metamorfozy. Dopiero w naszych czasach pojawiają się znani i liczni autorzy tekstów i muzyki, gdyż gospels nie tylko przetrwały, lecz ich rozwój jest niezwykle dynamiczny. Twórcami są głównie duchowni - baptyści i metodyści - choć nie brak i świeckich twórców tej muzyki. W swej istocie są to pieśni kongregacji, a więc chóralne. Takich kongregacyjnych zespołów są dzisiaj setki. Ich wspólnym mianownikiem jest emocjonalna wrażliwość i forma zawołań odpowiedzi, tak bardzo czarnym bliska.
W programie koncertu w Sokołowie Podlaskim oprócz znanych utworów jak "Now body knows" wysłuchać można było autorskich kompozycji samego dyrygenta. Nieznane dotąd aranżacje, bogate i profesjonalne podkłady muzyczne i polskie wykonanie stały się atutami koncertu. Ponadto słuchacze usłyszeli także pieśni solowe i narracje w wykonaniu Dariusza Górskiego - solisty Warszawskiej Opery Kameralnej.
Organizatorami Koncertu były: Sokołowski Ośrodek Kultury i Kościół Parafialny Św. Jana Bosko w Sokołowie Podlaskim.
Liczba wyświetleń: 311
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.