Z regionu

Nowe wystawy na jubileusz

2015.10.30 13:20 , aktualizacja: 2015.10.30 14:34

Autor: Zofia Radwańska, MLIM w Szydłowcu, Wprowadzenie: Monika Gontarczyk

  • Goście podziwiają ekspozycję obraców Fot. arch. MLIM w Szydłowcu
  • tort jubileuszowy Fot. arch. MLIM w Szydłowcu
  • „Orkiestra czasu zarazy” Fot. arch. MLIM w Szydłowcu
  • Kapela Jana Fokta z Jagodnego Fot. arch. MLIM w Szydłowcu
  • Kapela Koźlarska Jana Prządki ze Zbąszynia Fot. arch. MLIM w Szydłowcu

Po 40 latach od otwarcia pierwszej ekspozycji w zamkowych komnatach, Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu zainaugurowało nowy etap swojej działalności. Jubileusz stał się okazją do zaprezentowania dwóch ekspozycji – stałej „Instrumenty... – zobaczyć i usłyszeć tradycję” oraz czasowej „Zobaczyć muzykę źródeł. Muzyka i instrumenty ludowe w malarstwie polskim”.

 

Pomoc finansowa

Podczas uroczystości wyświetlono film, który pokazał zakres i rozmach zrealizowanego projektu unijnego. Zadanie otrzymało wsparcie finansowe z funduszy unijnych i budżetu województwa mazowieckiego.

 

W ramach projektu, poza realizacją wystaw stałych, muzeum wzbogaciło się o liczne ekspozytory, specjalistyczny sprzęt do przechowywania zbiorów, multimedia i nawilżacze oraz inne narzędzia niezbędne w codziennej pracy.  

 

Nowe ekspozycje

Spotkania było szansą na obejrzenie wystaw stałych, które ukazują polskie ludowe instrumentarium w interdyscyplinarnym otoczeniu oryginalnych obrazów i fotogramów. W Komnacie Rycerskiej szydłowieckie muzeum udostępniło obrazy wybitnych polskich mistrzów pędzla, działających w ostatnich dwóch wiekach. Prace te były inspirowane muzyką i ludowym instrumentarium muzycznym. Są to dzieła Franciszka Kostrzewskiego, Jana Matejki, Wojciecha Gersona, Jacka Malczewskiego, Zofii Stryjeńskiej czy Tadeusza Makowskiego (na czele z jedną z ikon malarstwa polskiego XX w. – Kapelą dziecięcą).

 

Muzyka na żywo

Na zakończenie zagrała „Orkiestra Czasu Zarazy” –  kwintet pod kierownictwem Pawła Iwaszkiewicza. Zespół wykonał repertuar, będący rekonstrukcją muzyki polskiej karczmy początku XVIII w., dokonanej na podstawie zapisków Georga Philippa Telemanna.  

Liczba wyświetleń: 234

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.