Z regionu
Klasa inna niż wszystkie? Czy to możliwe?
2016.11.02 14:05 , aktualizacja: 2016.11.04 13:00
Autor: Inga Pytka-Sobutka, Towarzystwo Aktywnych Kulturalnie PROJEKTORIAT, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska
- fot. Inga Pytka-Sobutka
- fot. TAK Projektant
- fot. Inga Pytka-Sobutka
- fot. Inga Pytka-Sobutka
- fot. Inga Pytka-Sobutka
- fot. Inga Pytka-Sobutka
Jak wzmocnić w dziecku poczucie wartości? Można np. umożliwić mu poczucie sprawczości. Jak pokazać istniejące zawody? Zaprosić ciekawą postać, która jest przedstawicielem danej profesji. Jak pokazać dziecku, że to, że mieszka w małej miejscowości nie zmienia faktu, że może podbić cały świat? Wskazać mu, że potrafi.
Dzieci dużo wiedzą i jeszcze więcej potrafią, mają przy tym nieograniczoną wyobraźnię. Jak są kreatywne, przekonano się podczas realizacji wyjątkowego eksperymentu twórczego.
Przełamać schematy
Towarzystwo Aktywnych Kulturalnie PROJEKTORIAT oraz Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana III Sobieskiego w Szydłowcu zaproponowały dzieciom z klas IIA i IIIA, niecodzienne warsztaty architektoniczne z Anną Komorowską z krakowskiej Pracowni K. Twórcy przyjęli formę zaangażowanej pracy twórczej. Na warsztat młodzi adepci szkoły wzięli swoją salę lekcyjną, w której spędzają po kilka godzin dziennie. Na 2 dni dzieci zamieniły się w architektów, dizajnerów, dziennikarzy, nauczycieli, detektywów. Mnogość ról, które przyjęły, pomogła architektce w stworzeniu wstępnej koncepcji „Klasy innej niż wszystkie”.
Rezultaty
Okazało się, że czasem wystarczą proste triki, aby lepiej się pracowało, uczyło i przebywało w jakimś pomieszczeniu. Wystarczy uporządkować przestrzeń, zwyczajnie ją posprzątać, ujednolicić kolory, przemalować ściany. Wpuścić światło do pomieszczenia. Eksperyment zaowocował 13 stronami z podsumowaniem warsztatów i wskazówkami Anny Komorowskiej.
Kto za tym stoi?
Koordynatorkami i pomysłodawczyniami warsztatów są Katarzyna Karpeta, wychowawczyni klasy IIA i Inga Pytka – Sobutka z TAK PROJEKTORIAT.
Projekt „warsztaty architektoniczne” zrealizowano w ramach projektu Kulturalni Edukatorzy – Mazowiecka Sieć Edukacji i Kultury. Dofinansowanie pozyskano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Bardzo Młoda Kultura 2016–2018.
Liczba wyświetleń: 276
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.