Z regionu

Klasa inna niż wszystkie? Czy to możliwe?

2016.11.02 14:05 , aktualizacja: 2016.11.04 13:00

Autor: Inga Pytka-Sobutka, Towarzystwo Aktywnych Kulturalnie PROJEKTORIAT, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

  • Prace dzieci powstałę podczas warsztatów fot. Inga Pytka-Sobutka
  • Katarzyna Karpeta, wychowawczyni klasy IIA i Inga Pytka – Sobutka z TAK Projektoriat fot. TAK Projektant
  • makieta klasy fot. Inga Pytka-Sobutka
  • dzieci z IIA pracują nad makietą klasy, powstają nawet miniaturowe doniczkowe kwiaty fot. Inga Pytka-Sobutka
  • uczniowie dokonują ostatnich poprawek w makiecie fot. Inga Pytka-Sobutka
  • ściana, fragment makiety, która będzie do dyspozycji dzieci fot. Inga Pytka-Sobutka

Jak wzmocnić w dziecku poczucie wartości? Można np. umożliwić mu poczucie sprawczości. Jak pokazać istniejące zawody? Zaprosić ciekawą postać, która jest przedstawicielem danej profesji. Jak pokazać dziecku, że to, że mieszka w małej miejscowości nie zmienia faktu, że może podbić cały świat? Wskazać mu, że potrafi.

 

Dzieci dużo wiedzą i jeszcze więcej potrafią, mają przy tym nieograniczoną wyobraźnię. Jak są kreatywne, przekonano się podczas realizacji wyjątkowego eksperymentu twórczego.

 

Przełamać schematy

Towarzystwo Aktywnych Kulturalnie PROJEKTORIAT oraz Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana III Sobieskiego w Szydłowcu zaproponowały dzieciom z klas IIA i IIIA, niecodzienne warsztaty architektoniczne z Anną Komorowską z krakowskiej Pracowni K. Twórcy przyjęli formę zaangażowanej pracy twórczej. Na warsztat młodzi adepci szkoły wzięli swoją salę lekcyjną, w której spędzają po kilka godzin dziennie. Na 2 dni dzieci zamieniły się w architektów, dizajnerów, dziennikarzy, nauczycieli, detektywów. Mnogość ról, które przyjęły, pomogła architektce w stworzeniu wstępnej koncepcji „Klasy innej niż wszystkie”.

 

Rezultaty

Okazało się, że czasem wystarczą proste triki, aby lepiej się pracowało, uczyło i przebywało w jakimś pomieszczeniu. Wystarczy uporządkować przestrzeń, zwyczajnie ją posprzątać, ujednolicić kolory, przemalować ściany. Wpuścić światło do pomieszczenia. Eksperyment zaowocował 13 stronami z podsumowaniem warsztatów i wskazówkami Anny Komorowskiej.

 

Kto za tym stoi?

Koordynatorkami i pomysłodawczyniami warsztatów są Katarzyna Karpeta, wychowawczyni klasy IIA i Inga Pytka – Sobutka z TAK PROJEKTORIAT.

Projekt „warsztaty architektoniczne” zrealizowano w ramach projektu Kulturalni Edukatorzy – Mazowiecka Sieć Edukacji i Kultury. Dofinansowanie pozyskano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Bardzo Młoda Kultura 2016–2018.

Liczba wyświetleń: 275

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.