Z regionu

Festiwalowe warsztaty

2017.04.04 11:50 , aktualizacja: 2017.04.05 12:07

Autor: Anna Grzywacz (KP), Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

  • Foyer Teatru Polskiego im. A. Szyfmana w Warszawie. Na kartkach leżących na podłodze uczestnicy układają mniejsze przeźroczyste karty z symbolami. fot. Paulina Chodnicka
  • Zdjęcie zrobione w Sali Caffé Teatr, Teatru Polskiego im. A. Szyfmana w Warszawie. Sfotografowana część sali przedstawia jedenaście siedzących osób.  Prowadzący wykład Janusz Majcherek siedzi przy laptopie, z którego odtwarzany jest film na dużym ekranie fot. Paulina Chodnicka
  • Uczestnicy warsztatów podczas zajęć w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie fot. Paulina Chodnicka
  • Uczestnicy warsztatów zagospodarowują przestrzeń wyznaczoną przez prowadzącego w granicach czerwonego dywanu dopasowując do siebie nawzajem tempo chodzenia fot. Paulina Chodnicka

Zorganizowano je w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana dla opiekunów i instruktorów teatralnych, zainteresowanych przygotowaniem młodzieży do tegorocznej edycji Festiwalu Teatrów Młodzieżowych na Mazowszu „AMERICAN DREAM”.  


Uczestników warsztatów przywitał dyrektor Andrzej Seweryn, który podzielił się swoimi refleksjami związanymi z granymi przez siebie rolami, nawiązując do sztuk będących tematem spotkania.

 

Szkolenia

Poprowadził je Janusz Majcherek, wykładowca Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, historyk teatru, krytyk teatralny, dramaturg Teatru Polskiego. Jego spostrzeżenia i wskazówki stały się cennym wsparciem merytorycznym do pracy nad wybranymi dziełami klasycznej literatury amerykańskiej – głównego zadania tegorocznej edycji festiwalu. Zaprezentowano fragmenty profesjonalnych realizacji teatralnych m.in.  „Naszego miasta” Thortona Wildera, „Szklanej menażerii” Tennessee’ego Wiliamsa, „Czarownic Salem” Artura Millera, „Opowiadania o zoo” Edwarda Albee’ego. Dyskutowano też nad możliwymi interpretacjami tych dzieł. Omówiono ich treść ze szczególnym uwzględnieniem, charakterystycznej dla XX-wiecznej amerykańskiej literatury, klasycznej formy i budowy poszczególnych dramatów.

 

Ćwiczenia motywacyjne

Przygotował je dla uczestników warsztatów Sebastian Świąder, pedagog teatru, animator kultury, performer, członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, współpracujący m.in. ze Stowarzyszeniem Katedra Kultury, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych „ę” i Instytutem Teatralnym. Przy wykorzystaniu minimalnej liczby narzędzi ruchowych np. stanie, siadanie i leżenie pokazał, jak w prosty sposób tworzy się improwizacje teatralne. Uczestnicy odgrywali naprzemiennie role aktorów i widzów, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i interpretacjami przedstawień.

 

W szkoleniu wzięli udział nauczyciele i instruktorzy z warszawskich placówek oraz  Serocka, Myszyńca, Gąbina i Radzymina.

Liczba wyświetleń: 316

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.