Z regionu

Korytarz Transportowy Bałtyk – Adriatyk

2011.02.03 15:15 , aktualizacja: 2012.03.01 10:23
Autor: Nina Małachowska, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

31 stycznia 2011 r. w Brukseli odbyło się spotkanie przedstawicieli regionów, które wspierają inicjatywę budowy korytarza kolejowego Bałtyk - Adriatyk z Komisarzem UE ds. transportu Siim Kallas’em. Województwo mazowieckie reprezentował prof. Zbigniew Strzelecki, Dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie.

 

Korytarz Transportowy Bałtyk – Adriatyk, w swoim głównym założeniu, ma dawać możliwość najkrótszej drogi do lub od mórz południowych i głównych linii ruchu kontynentalnego, efektywnie łącząc Państwa Członkowskie UE z partnerami z regionu śródziemnomorskiego, Bałkan, Afryki i Dalekiego Wschodu, a z drugiej strony z Bałtykiem i Morzem Północnym.

 

Spotkanie miało na celu zaprezentowanie znaczenia i korzyści społeczno-gospodarczych płynących z realizacji budowy korytarza kolejowego biegnącego przez Gdańsk/Gdynię – Warszawę – Katowice – Ostrawę - Prerov (Otrokovice) - Brno/Bratysławę - Wiedeń – Graz – Klagenfurt – Udine - Trieste/Venezia - Bolonia/Ravenna, a także przedyskutowanie kwestii zapisu budowy Korytarza w dokumentach unijnych dotyczących przyszłej sieci TEN-T jako części sieci bazowej.

 

Głos podczas dyskusji zabrali reprezentanci władz regionów wspierających inicjatywę budowy korytarza Bałtyk-Adriatyk, przedstawiając potencjalne korzyści płynące z realizacji projektu z punktu własnego regionu. Przedstawiciel Mazowsza, prof. Zbigniew Strzelecki powiedział m.in. - Polska już kilka lat przed członkostwem u Unii Europejskiej widziała potrzebę kształtowania korytarza Bałtyk-Adriatyk i Rząd Polski wpisał takie przedsięwzięcie do dokumentów strategicznych, które były przyjęte przez Sejm RP. Stąd zarówno w dokumentach, jak i z punktu widzenia strategii rozwoju Województwa Mazowieckiego, korytarz ten jest zasadny. Dla Mazowsza może stanowić on bodziec rozwojowy oraz szanse na wzrost konkurencyjności gospodarki. Wiadomo bowiem, że rozwój tego rodzaju korytarza sprzyja powstawaniu nowych obiektów magazynowych, centrów logistycznych, parków przemysłowo-technologicznych oraz poszerzaniu specjalnych stref ekonomicznych. Dodatkowym impulsem na rzecz wzmocnienia Mazowsza w tym korytarzu ma być planowane otwarcie portu lotniczego w Modlinie koło Warszawy, który połączony z Warszawą linią kolejową E-65, stanowi główne wypełnienie VI transeuropejskiego korytarza transportowego. Port lotniczy zapewni dalszy rozwój rynku towarowego, który do tej pory skoncentrowany był na lotnisku Chopina w Warszawie.W ten sposób Warszawa wraz z przecięciem się z tym korytarzem Via Baltici, korytarza wschód-zachód, Rail Baltica itp., może pełnić bardzo ważną rolę węzła multimodalnego w układzie transportowym w UE. Prof. Strzelecki wyraził nadzieję, że władze UE uwzględnią inicjatywę 14 regionów i ich potencjał rozwojowy zostanie wykorzystany i wzmocniony poprzez wpisanie tego korytarza do bazowej sieci TEN-T.

 

Wg Komisarza Kallasa plan budowy korytarza Bałtyk-Adriatyk jest ciekawą inicjatywą, aby jednak mógł być wdrożony w życie powinien mieć silne wsparcie ze strony rządów Państw zainteresowanych, w postaci wpisania go do narodowych strategii rozwoju. Podkreślił też wagę znaczenia ekspertyz w wymiarze makro i mikro ekonomicznym w procesie lobbowania na rzecz budowy korytarza oraz zachęcił przedstawicieli regionów do podjęcia działania w tym zakresie.

Liczba wyświetleń: 924

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.