Aktualności

O przyszłości lotniska w Modlinie

2014.11.05 15:20 , aktualizacja: 2014.11.06 13:12

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka

Lotnisko Warszawa/Modlin jest najdynamiczniej rozwijającym się portem regionalnym w Polsce. Jednak już dziś trzeba perspektywicznie myśleć o przyszłości Modlina, najlepiej korzystając z doświadczeń innych europejskich portów. Dlatego władze województwa zdecydowały nie tylko o rozbudowie samego terminala, ale i aktywizacji terenów wokół lotniska.

 

Przekształcenie dawnego lotniska wojskowego w cywilny port lotniczy okazało się trafionym pomysłem. Dziś Modlin to  26 tanich połączeń, 14 tys. startów i lądowań rocznie. Ważna jest przystępna cena biletów, komfort, wygoda i co najważniejsze – bezpieczeństwo. W efekcie z portu korzysta miesięcznie ok. 150 tys. pasażerów. Dlatego lotnisko Warszawa/Modlin, mimo że usytuowane najbliżej największego polskiego lotniska im. Chopina, wyprzedziło już zarówno Rzeszów, Łódź, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, jak i ostatnio Poznań.

 

Nowy port to większa oferta dla pasażerów. Miał wpływ na obniżenie cen podróży lotniczych i zwiększył zainteresowanie lataniem wśród osób, które do tej pory nie korzystały z tego rodzaju transportu. Z miesiąca na miesiąc wzrasta liczba obsługiwanych pasażerów, co  skłania władze portu i województwa do myślenia o dalszym rozwoju infrastruktury. Co najważniejsze, w przypadku lotniska Warszawa/Modlin taki rozwój, przewidziany na najbliższych 30 lat, nie wymaga dodatkowej przestrzeni. Obszar zajmowany przez port jest wystarczający do przedłużenia drogi startowej, powiększania płyt postojowych czy budowy dróg kołowania.

 

– Działalność lotniska pokazała, że była to właściwie wybrana lokalizacja. Korzystają z niego mieszkańcy Warszawy, całego Mazowsza, a także innych województw. Lotnisko planuje rozbudowę. Jednak musimy patrzeć jeszcze dalej. To idealna szansa na ożywienie gospodarcze tej części regionu – podkreśla marszałek Adam Struzik.

 

W perspektywie najbliższych 5 lat planowana jest m.in. rozbudowa terminala. Z myślą o tym zabiegu tworzony był projekt całej inwestycji. Modułowa bryła pozwoli na szybkie i proste powiększenie terminala o dodatkowe moduły, zarówno po stronie przylotów, jak i odlotów. W ten sposób dwukrotnie zwiększy się liczba punktów odpraw – z 4 do 8, co wpłynie na większą przepustowość lotniska z obecnych 3 mln pasażerów rocznie do 5 mln. Kolejną inwestycją, która pomoże utrzymać szybki rozwój lotniska jest budowa ekspres cargo. Będzie to  budynek, w którym można obsługiwać ekspresowe przesyłki kurierskie i tzw. małe cargo. Władze lotniska planują także powiększenie bazy technicznej dla samolotów oraz budowę dodatkowego hangaru dla samolotów typu boing 737. Ostatnim etapem będzie budowa hotelu na terenach przylegających do lotniska. Tu jednak w grę wchodziły udział partnera zewnętrznego.

 

Jednak Modlin to nie tylko nowa oferta dla pasażerów, ale też ważny impuls rozwojowy dla tej części województwa. Wskazuje na to doświadczenie wielu europejskich lotnisk. Dlatego samorząd województwa, tworząc nowy plan zagospodarowania przestrzennego, wpisał tam tzw. „obszar funkcjonalny wokół Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa/Modlin”. Ustalił też zasady zagospodarowania tego obszaru. Jednocześnie bierze udział w międzynarodowym projekcie airLED (Local economic development In air port catchment areas) finansowanym ze środków europejskich (INTERREG IVB).

 

  • fot. archiwum UMWM
  • fot. archiwum UMWM
  • fot. archiwum UMWM

Artykuły powiązane

Liczba wyświetleń: 685

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.