Komunikaty

Wszyscy turyści szczęśliwie wrócili do kraju (stan-17 lipca)

2012.07.17 14:30 , aktualizacja: 2012.07.26 18:45

Autor: Biuro Prasowe UMWM, Wprowadzenie: Monika Guzowska

Zakończył się proces organizacji powrotu do Polski turystów biura podróży Sky Club, które 4 lipca br. złożyło wniosek o upadłość. Marszałkowi Województwa Mazowieckiego udało się bezpiecznie sprowadzić do kraju ponad 4,8 tys. turystów. 17 lipca wróciło ostatnich 10 osób odpoczywających na Cyprze. Akcja pochłonęła ponad 4 mln zł. Do tej pory do urzędu marszałkowskiego wpłynęło blisko 3,6 tys. wniosków o odszkodowanie. Na składanie roszczeń klienci biura mają czas do 16 września 2013 r.

 

4 lipca br. biuro podróży Sky Club sp. z o.o. złożyło w urzędzie marszałkowskim oświadczenie o niewypłacalności. Informacja o zamiarze złożenia wniosku o upadłość przez Sky Club sp. z o.o. została do pracowników urzędu przekazana telefonicznie dzień wcześniej. Mimo braku oficjalnych dokumentów, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i służbami dyplomatycznymi rozpoczął starania o ustalenie miejsc pobytu turystów biura i zapewnienie im powrotu do kraju. Służby konsularne już od 3 lipca nawiązywały kontakt z turystami i monitorowały hotele w swoim zasięgu.

 

Aby sprowadzanie turystów przebiegało sprawnie urząd marszałkowski był w kontakcie z ubezpieczycielem – Towarzystwem Ubezpieczeń TU Europa S.A. Na wniosek marszałka województwa uruchomiono gwarancję ubezpieczeniową, która w tym wypadku wyniosła 25 mln zł. W pierwszej kolejności z tej kwoty pokrywane są koszty powrotu do kraju turystów przebywających poza granicami.

 

Niestety, część turystów natychmiast po opublikowaniu przez biuro informacji o planowanym upadku była wykwaterowywana z pokoi hotelowych. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia m.in. w Egipcie, Maroku, na Krecie czy Korfu. W trudnej sytuacji znalazło się w sumie ponad tysiąc klientów biura podróży Sky Club. Dlatego priorytetem było udzielenie pomocy właśnie tym osobom i jak najszybsze zorganizowanie oraz opłacenie ich powrotu do kraju. Tam, gdzie sytuacja była spokojna, a hotele opłacone – turyści kontynuowali wypoczynek i wracali do kraju po zakończeniu urlopu.

 

Marszałek powołał specjalny zespół, który monitorował sytuację i udzielał wszelkich informacji związanych z upadłością biura. Natychmiast uruchomiona została specjalna infolinia dla poszkodowanych klientów. Bieżące informacje umieszczane były także na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego – www.mazovia.pl oraz przekazywane za pośrednictwem mediów podczas codziennych briefingów prasowych.

 

W momencie upadku biura poza granicami kraju przebywało ponad 4,8 tys. osób. Klienci biura Sky Club sp. z o.o. przebywali w Turcji (ok. 660 osób), Grecji (ponad 1200 osób), Hiszpanii (ok. 890 osób), Maroku (ok. 230 osób), Tunezji (ok. 260 osób), Egipcie (ok. 1020), Portugalii (ok. 230 osób), na Cyprze (50 osób), w Bułgarii (ok. 330 osób – Varna i Burgas) oraz na Kubie (15 osób).

 

Urząd marszałkowski jest zobowiązany na mocy ustawy o usługach turystycznych do zapewnienia turystom powrotu do kraju. Samorząd Województwa Mazowieckiego nie ponosi żadnej odpowiedzialności materialnej za zobowiązania Sky Club sp. z o.o. Zarówno powroty turystów do kraju, jak i roszczenia osób, które wykupiły wycieczki, a z nich nie skorzystały, będą wypłacane do kwoty gwarancji ubezpieczeniowej – 25 mln zł.

Liczba wyświetleń: 1591

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.