Komunikaty
Komunikat dla poszkodowanych klientów biur podróży
2012.11.21 11:45 , aktualizacja: 2013.08.09 08:19
Autor: Departament Kultury, Promocji i Turystyki UMWM, Wprowadzenie: Monika Guzowska
Departament Kultury, Promocji i Turystyki UMWM informuje, że w związku z niewypłacalnością biur podróży: Sky Club Sp. z o.o., Blue Rays sp. z o.o., Oriac Polska Sp. z o.o. (Summerelse) oraz Filiz Sp. z o.o., poszkodowani klienci mogą składać roszczenia związane z przerwanymi lub niezrealizowanymi imprezami turystycznymi.
Wobec powyższego wszystkie osoby, które zawarły umowy o imprezę turystyczną z ww. organizatorami turystyki, proszone są o przesłanie/dostarczenie następujących dokumentów:
1. kopii umowy o świadczenie usług turystycznych zawartej z jednym z ww. organizatorów turystyki i klientem;
2. kopii dowodu wpłaty należności za imprezę turystyczną określonej w ww. umowie;
3. formularza zgłoszenia roszczenia z umowy gwarancji ubezpieczeniowej (patrz poniżej: pliki do pobrania).
Dokumenty należy przesłać/ dostarczyć na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Departament Kultury, Promocji i Turystyki
ul. Okrzei 35
03-715 Warszawa
Zgodnie z zapisami umów gwarancji ubezpieczeniowych poszczególnych biur podróży, obowiązują następujące terminy składania roszczeń w związku z niezrealizowanymi lub przerwanymi imprezami turystycznymi:
1. Sky Club Sp. z o.o. – nie później niż do 8 sierpnia 2013 r.
2. Blue Rays Sp. z o.o.:
- dla klientów, którzy zawarli umowy do 5 czerwca 2012 r. - nie później niż do 5 czerwca 2013 r.
- dla klientów, którzy zawarli umowy od 6 czerwca 2012 r. r. - nie później niż do 24 października 2013 r.
3. Oriac Polska Sp. z o.o. (Summerelse) – nie później niż do 3 września 2013 r.
4. Filiz Sp. z o.o.:
- dla klientów, którzy zawarli umowy do 25 czerwca 2012 r. - nie później niż do 24 czerwca 2013 r.
- dla klientów, którzy zawarli umowy od 26 czerwca 2012 r. - nie później niż do 15 listopada 2013 r.
Departament Kultury, Promocji i Turystyki UMWM informuje, że zgodnie z zapisami umów gwarancji ubezpieczeniowych ww. organizatorów turystyki, a także ze stanowiskiem Ministerstwa Sportu i Turystyki, wypłata środków z umów gwarancji ubezpieczeniowych jest możliwa dopiero po upływie powyższych terminów.
Środki z umów gwarancji ubezpieczeniowych, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.), są przeznaczone na:
1. pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku, gdy organizator turystyki wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu;
2. zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku, gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki oraz osób, które działają w jego imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana;
3. zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki oraz osób, które działają w jego imieniu.
Informujemy, że Marszałek Województwa Mazowieckiego nie posiada kompetencji do uznawania roszczeń za zasadne lub bezzasadne, ani też do wyliczania wysokości należnych kwot zwrotu. Pełni on jedynie rolę beneficjenta gwarancji i zgodnie z art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych występuje do ubezpieczyciela, który wystawił umowę gwarancji ubezpieczeniowej na rzecz biura podróży, w imieniu wszystkich klientów zgłaszających roszczenia z tytułu umów niezrealizowanych w związku z niewypłacalnością organizatora turystyki.
Ubezpieczyciel dokonuje weryfikacji zgłoszonych roszczeń pod względem zasadności i formalnej poprawności, a także wylicza kwoty zwrotu należne poszkodowanym klientom. Gwarant odpowiada również za prawidłowe rozliczenie środków z umowy gwarancji ubezpieczeniowej. Beneficjent, tj. Marszałek Województwa Mazowieckiego, po otrzymaniu od Gwaranta szczegółowego wyliczenia kwot należnych poszkodowanych klientom, wydaje dyspozycję wypłaty środków. Gwarant dokonuje wypłat należnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania dyspozycji wypłaty środków.
Informujemy, że ze względu na cywilno-prawny charakter zawartej umowy, w każdym czasie możliwe jest dochodzenie zwrotu należnej kwoty od organizatora turystyki na drodze sądowej z powództwa cywilnego lub w przypadku ogłoszenia przez sąd upadłości likwidacyjnej – z masy upadłości spółki.
Wszelkie informacje dla poszkodowanych klientów będą zamieszczane na stronie internetowej www.mazovia.pl. Prosimy o zapoznawanie się z komunikatami.
Ewentualne pytania można kierować do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie pod odpowiednie adresy e-mail: , , i .
Pliki do pobrania
Artykuły powiązane
Komunikat dla klientów poszkodowanych przez FILIZ Sp. z o.o.
Upadłość Sky Club Sp. z o.o. – komunikat dla poszkodowanych klientów
Lista złożonych roszczeń przez osoby poszkodowane przez biura podróży: Sky Club Sp. z o.o., Blue Rays Sp. z o.o., Oriac Polska Sp. z o.o. oraz Filiz Sp. z o.o.
Liczba wyświetleń: 11354
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.