Komunikaty
Informacja dla klientów firmy R’TUR Sp. z o.o. i GTI TRAVEL POLAND Sp. z o.o.
2013.06.21 10:40 , aktualizacja: 2013.08.09 08:17
Autor: Dorota Łucja Cichocka, Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka
W czerwcu tego roku oświadczenie o niewypłacalności w urzędzie marszałkowskim województwa mazowieckiego złożyły dwa biura podróży – GTI i R’Tur. Właśnie zakończył się proces sprowadzania turystów do kraju i pokrywania kosztów tych powrotów z uruchomionych przez marszałka gwarancji ubezpieczeniowych. Co ważne – oba biura wywiązały się ze swojego obowiązku i samodzielnie sprowadziły swoich klientów. Niestety, dla 742 osób problemy biur oznaczały skrócenie wakacji.
4 czerwca br. Zarząd GTI Travel Poland Sp. z o.o. przesłał do urzędu marszałkowskiego oświadczenie o niewypłacalności. Biuro posiadało gwarancję ubezpieczeniową wystawioną przez Signal Iduna opiewającą na 7,25 mln zł. W momencie ogłoszenia niewypłacalności oza granicami kraju przebywało 600 turystów, których powroty nie zostały opłacone przez biuro: w Turcji – 564 osoby, na Majorce (Hiszpania) – 10 osób, w Bułgarii – 26. W najlepszej sytuacji znaleźli się turyści wypoczywający w Egipcie, Tunezji Maroku i Grecji Ich hotele i loty powrotne były opłacone, a zatem urlopy tej grupy osób mogły przebiegać bez zakłóceń. Niestety w gorszej sytuacji znaleźli się turyści wypoczywający w Turcji. Tu z powodu braku uiszczonych opłat, pobyty musiały zostać skrócone.
Jak wynika z podsumowania opracowanego przez urząd marszałkowski, koszty sprowadzenia poszkodowanych klientów do kraju wyniosły ok. 1 mln zł. Oznacza to, że w puli środków w ramach gwarancji ubezpieczeniowej pozostało jeszcze ok. 6,2 mln zł. Pieniądze te będą przeznaczone na wypłatę roszczeń dla poszkodowanych klientów biura, a zatem osób, które wykupiły wycieczki, ale nie wyjechały na wakacje lub tez osób, których wypoczynek został skrócony.
Choć klienci biura zgodnie z prawem mają aż rok na złożenie w urzędzie marszałkowskim roszczeń, do 20 czerwca br. do urzędu wpłynęło już 1927 takich wniosków.
W przypadku drugiego biura podróży – R’TUR Sp. z o.o., które popadło w tarapaty i 7 czerwca również złożyło oświadczenie o niewypłacalności, kwota gwarancji jest znacznie niższa. Opiewa bowiem na ok. 209 tys. zł. W tym przypadku 142 turystów przebywających poza granicami kraju nie posiadało opłaconych powrotów. W takiej sytuacji znalazły się 73 osoby odpoczywające w Egipcie, 16 w Turcji, 24 w Grecji (Rodos – 13, Kreta – 11), 4 w Tunezji i 25 w Bułgarii.
Koszty ich sprowadzenia do kraju wyniosły ok. 128 tys. zł, co oznacza, że w puli gwarancji pozostało ok. 81 tys. zł. Do 20 czerwca do urzędu wpłynęło41 roszczeń poszkodowanych klientów.
Urząd marszałkowski informuje, że wszystkie osoby poszkodowane przez biura mogą pobierać ze strony urzędu marszałkowskiego województwa mazowieckiego – www.mazovia.pl (w dziale Komunikaty) formularz zgłoszenia roszczeń, a następnie składać go w urzędzie marszałkowskim.
Informacja dla klientów firmy R’TUR Sp. z o.o.
Informacja dla klientów GTI TRAVEL POLAND Sp. z o.o.
Artykuły powiązane
Liczba wyświetleń: 2831
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.