Infrastruktura komunikacyjna

Przez Mazowsze…

2014.12.19 13:05 , aktualizacja: 2014.12.19 13:36

Autor: na podst. zebr. mat. oprac. Iwona Dybowska, Wprowadzenie: Iwona Dybowska

  • Modlin jest najdynamiczniej...
  • Naprawa i modernizacja 27...
  • Lotnisko Warszawa/Modlin...
  • Po 9 miesiącach zakończyła...
  • Po 9 miesiącach zakończyła...
  • Mieszkańcy gminy Zabrodzie...
  • W ramach „Dni Transportu...
  • Podpisanie umowy na dwa...
  • Podpisanie umowy na dwa...
  • Po 9 miesiącach zakończyła...
  • Naprawa i modernizacja 27...
  • Wagony piętrowe dla KM
  • Wagony piętrowe dla KM
  • Mieszkańcy gminy Zabrodzie...
  • W Hołubli (pow. siedlecki)...
  • Otwarto sygnalizację...
  • Otwarto sygnalizację...
  • Po 9 miesiącach zakończyła...
  • Modlin jest najdynamiczniej...
  • Rozbudowa drogi...
  • Rozbudowa drogi...
  • Rozbudowa drogi...
  • Rozbudowa drogi...
  • Modlin jest OK!
  • Otwarcie drogi o długości...
  • Modlin jest najdynamiczniej...
  • Milion pasażerów w zaledwie...
  • Milion pasażerów w zaledwie...
  • Milion pasażerów w zaledwie...
  • Modlin jest OK!
  • Modlin jest OK!
  • Modlin jest OK!
  • Za projekt pociągu...
  • Za projekt pociągu...
  • Lotnisko Warszawa/Modlin...
  • O przyszłości Lotniska...

Województwo mazowieckie ma największą w kraju sieć dróg. Utrzymanie i modernizacja istniejących połączeń drogowych wymagają jednak dużych nakładów finansowych. Mazowsze, mimo że osłabione przez „janosikowe”, na tym polu również ma spore sukcesy.

 

Komfortowo koleją

Na mazowieckich torach pojawia się coraz więcej nowoczesnych, wygodnych i bezpiecznych pojazdów. Tym razem to dwa pojedyncze autobusy szynowe wykonane przez PESA Bydgoszcz S.A. W każdym z nich znajduje się 68 miejsc siedzących i około 52 miejsca stojące. Wyposażone są w klimatyzację, monitoring oraz elektroniczny system zewnętrznej i wewnętrznej informacji wizualnej. Nie bez znaczenia jest też osiągana prędkość – 120 km/h, wbudowany system zliczania pasażerów, GPS czy czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany jest natomiast system umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami. Pojazdy zostaną skierowane do obsługi m.in. linii Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha. Koszt inwestycji to ponad 12,8 mln zł, z czego 7,3 mln zł pochodzi z budżetu państwa, a 5,5 mln zł – z budżetu województwa mazowieckiego (w ramach Funduszu Kolejowego).

 

Dojazd nie taki straszny

Sześć nowych pociągów dostarczonych zostanie przez firmę NEWAG w ramach umowy podpisanej ze spółką Warszawska Kolej Dojazdowa. To dobra wiadomość zwłaszcza dla mieszkańców gmin: Michałowice, Pruszków, Brwinów, Milanówek, Podkowa Leśna, Grodzisk Mazowiecki oraz dwóch dzielnic Warszawy – Włoch i Ochoty. Zakup jest współfinansowany ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w system monitoringu z rejestratorem zdarzeń, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzanie składu oraz system zliczania podróżnych. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 124,7 mln zł, z tego ponad 57,8 mln zł pochodzić będzie ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Pozostałą kwotę zapewni spółka ze środków własnych. Część tej sumy trafi na prace infrastrukturalne – modernizację wyposażenia przystanków oraz stworzenia systemu informacji pasażerskiej i monitoringu.

 

IMPULS do rozwoju

Kolejną strategiczną inwestycją jest zakup przez spółkę Koleje Mazowiecki dwunastu Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych typu IMPULS. Pojazdy będą przekazane do 30 listopada 2015 r. Umowa ma objąć także 78-miesięczną gwarancję oraz 48-miesięczny serwis taboru. Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniesie ponad 257 mln zł, z czego 82 mln zł to środki wygospodarowane w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

 

Sukces Modlina

Przekształcenie dawnego lotniska wojskowego w cywilny port lotniczy okazało się trafionym pomysłem. Dziś Modlin jest najdynamiczniej rozwijającym się portem regionalnym w Polsce. To 5 tys. pasażerów dziennie i 14 tys. startów i lądowań w ciągu roku, 26 tanich połączeń, 14 tys. startów i lądowań oraz blisko 2 mln zadowolonych pasażerów rocznie. Ważna jest przystępna cena biletów, komfort, wygoda i co najważniejsze – bezpieczeństwo. W efekcie z portu korzysta miesięcznie około 150 tys. pasażerów. Dlatego lotnisko Warszawa/Modlin, mimo że usytuowane najbliżej największego polskiego lotniska im. Chopina, wyprzedziło już zarówno Rzeszów, Łódź, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, jak i – ostatnio – Poznań.

 

Gwiazda wśród portów

Lotnisko Warszawa/Modlin w grudniu nagrodzone zostało tytułem Gwiazda Gospodarki 2014, za bardzo szybkie wdrożenie systemu ILS w kategorii II. To radiowy system nawigacyjnego wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Kategoria druga umożliwia lądowanie w sytuacji, gdy podstawa chmur jest na wysokości 30 m, przy czym widzialność jest nie mniejsza niż 400 m. Modlin jest pierwszym regionalnym lotniskiem z systemem precyzyjnego lądowania ILS kategorii drugiej. Działa on tam od początku maja. System podwyższa standardy i potwierdza wiarygodność operacyjną portu. Skutecznie się również przyczynia do zmniejszania liczby lotów wymagających przekierowania.

 

Drogi wojewódzkie z unijnym dofinansowaniem

Europejskie środki przeznaczone zostaną m.in. na budowę nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 627. Dotacja dotyczy 15-kilometrowego odcinka od Treblinki do Kosowa Lackiego. Całkowita wartość inwestycji to 70,5 mln zł. W ramach EFRR projekt otrzymał wsparcie w wysokości 56,5 mln zł. Dofinansowanie ze strony samorządu województwa to ponad 4,6 mln zł. Droga wojewódzka nr 627 relacji Ostrołęka – Małkinia – Kosów Lacki – Sokołów Podlaski stanowi bardzo ważne połączenie Podlasia z Mazowszem, a zwłaszcza z Warszawą. W Małkini Górnej droga 627 krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 694, przez co ułatwia połączenie z drogami krajowymi nr 50 i 8 (w przyszłości drogą ekspresową „Via Baltica”), a w miejscowości Ostrów Mazowiecka przecina drogę krajową nr 8, umożliwiając połączenia subregionalne. Dzięki dofinansowaniu wybudowana zostanie nowa droga po trasie nieczynnej linii kolejowej Ostrołęka – Siedlce na terenie gmin Małkinia Górna i Kosów Lacki oraz powiatów ostrowskiego i sokołowskiego.

 

Coraz bliżej realizacji

Na listę projektów kluczowych RPO WM 2007–2013 trafiły natomiast dwie drogi z subregionu radomskiego. Zarząd województwa zdecydował, by projekty przebudowy drogi nr 727 (Klwów–Przysucha) i budowy obwodnicy Nowego Miasta nad Pilicą przeszły z listy rezerwowej na główną. Projekt przebudowy drogi wojewódzkiej nr 727 to m.in. wzmocnienie konstrukcji drogi, przebudowa siedmiu skrzyżowań i jedenastu zatok autobusowych oraz budowa parkingu na dziesięć miejsc postojowych, remont istniejących chodników oraz budowa zupełnie nowych. Całkowity koszt inwestycji wg Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych to ponad 29,5 mln zł, a kwota unijnego dofinansowania – 24 mln zł. Druga inwestycja – obwodnica Nowego Miasta nad Pilicą zostanie zbudowana na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 707 (ul. Kolejowa) do drogi wojewódzkiej nr 728 (ul.Tomaszowska/Warszawska). Mimo, że długość budowanej obwodnicy to tylko 800 m, pozwoli to na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Łączny koszt zadania wynosi ponad 8 mln zł, a kwota dofinansowania – 6,7 mln zł (wg IWIPK). Zgodnie z umową wykonawca powinien zakończyć prace wiosną 2015 r. Projekty realizowane są przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w ramach Działania 3.1 Infrastruktura drogowa (RPO WM 2007–2013).

Liczba wyświetleń: 1293

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.